Saturday, August 1, 2009

Anti ISA Rally at Sogo











2 comments:

  1. mereka membantah i.s.a..
    polis tembak air & gas pemedih mata..mereka lari..polis tembak air dan pemedih mata lagi..
    bukan kena pembantah saja,juga kena orang awam,peniaga,pelancung..
    orang kata perusuh buat kacau..
    mereka tak buat kacau,mereka hanya berkumpul untuk menyerah memorandum ke istana..
    sekarang ada yang minta ganti rugi pula..
    kenapa tak minta dengan kerajaan juga,kerana polis yang buat kelam kabut?

    ReplyDelete
  2. NBL:
    saya mesti bersetuju dengan kamu. Kalau Polis tidak menghalang orang ramai untuk berhimpun dengan mendirikan 'road block' kesesakan jalanraya akan dikurangkan pada hari itu.

    Tunjuk Perasaan boleh dilangsungkan dengan lancar dan berdisciplin dengan tidak menimbulkan apa-apa masakah. Contoh yang terbaik adalah Taiwan dan Hong Kong. Tahun yang lalu, Rakyat Taiwan menunjuk perasaan untuk meminta Presiden Chen menurun sebab Rasuah berbillion NTB, perhimpunan berjalan dengan berdisciplin, tidak menyebabkan apa-apa kerosakan, tetapi telah boost ekonomi tempatan taipei kerana banyak protestor dari keseluruhan taiwan berhimpun kat Taipei.

    Hong Kong pula pada beberapa tahun yang lalu ingin memukakan undang-undang yang mencerobohi hak keperibadian. Rakyat Hong Kong telah memilih untuk menunjuk tidak puas hati mereka dengan demonstrasi. ia juga berjalan dengan begitu lancar sekali.

    saya tidak faham mengapa kerajaan tidak membenarkan perhimpunan sebegini. Kalau perhimpunan ini dibenarkan, kami berjalan ke Istana dan menghantar memorandum itu, semuanya hanya mkan masa lebih kurang 2-3 jam dan selesai. Ia tidak perlu menyusahkan orang sejak 2 hari sebelum dalam kesesakan jalanraya.

    ReplyDelete